Om det er én ting alle nettstedseiere drømmer om, er det å komme først på resultatsidene når noen søker etter det de har å tilby - å bli nr. 1 på Google. Om du kan klare det, er opp til deg. Og litt annet.

Det er ikke helt enkelt, for Google endrer stadig de såkalte logaritmene sine, og de røper lite om hvordan de gjør det.

Grunnen? Fordi de ikke vil at folk skal tilpasse sidene sine, at de skal finte søkemotoren for å plassere seg selv først. Mer om det straks.

Nå premierer de i stadig større grad noe så enkelt og vanskelig som godt innhold. Og litt struktur.

Før var det enklere

Her er noen teknikker som ikke fungerer lenger:

  • Nøkkelord: Legg inn et eller flere nøkkelord som du tror er populære hos Google.
    Tilsvarende: Skriv innhold med rikelig av slike nøkkelord.
    Eller: Pass på å bruke nøkkelord i tittelen.
  • Lenkebytte: «Vi lenker til dere mot at dere lenker til oss.» Det kunne skaffe mange inngående lenker, noe som fortalte Google at siden din var populær. Oppdager Google lenker begge veier nå, blir du hardt straffet – langt ned på resultatsidene.
    Tilsvarende: Registrer nettstedet i drøssevis av kataloger for å få flere inngående lenker fra godt trafikkerte nettsteder.
  • Lag flere sider/ gjør nettstedet større for å skaffe mer trafikk.
  • Dropp bilder; tekst ruler.

Godt innhold – jevnlig

Nå er det godt innhold som gjelder. Googles søkeroboter er blitt stadig mer avanserte; kunstig intelligens analyserer nettsidene på leting etter godt innhold. Altså innhold som fungerer best mulig i forhold til de Google skal tjene, altså de som søker.

Kort fortalt betyr det at du bør ha innhold på nettsidene som faktisk er nyttige for folk.
Du kan sikkert mye spennende og nyttig – i hvert fall hvis du driver en bedrift, har du garantert fagkunnskap som andre er interessert i.
Prøv å skille deg ut, skriv om praktiske, interessante ting.
Og ikke minst: Gjør det jevnlig. Google liker mye bedre noen som jevnlig oppdaterer nettstedet sitt enn den som lar det stå som statiske plakater.

Riktig struktur – enkelt

I tillegg kommer strukturen. Den må gjøres enkel, og det er slett ikke alltid enkelt.
Her er det også et par begreper du bør lære: Metadata og tagger. For å ta det siste først:

  • Metadata er informasjon i nettsidene som bare søkemotorene ser. For eksempel beskrivelsen som vises under tittelen (og nettadressen) på hvert treff hos Google:
Søkeresultat fra Google
Beskrivelsen hos Google  er metadata – «description». Tittelen kan stamme fra metadata – «title».
  • Tagger handler om noe helt annet: om formatering av teksten – den teksten brukerne får lese: En hovedtittel kan ha tagen H1 (header 1), en undertittel H2, en mellomtittel H3 og så videre. I tillegg bør bilder ha både beskrivelser og alt-tekst (men deter vel så mye noe som må til for å gjøre nettstedet «universelt utformet»).

Vi lager alltid klar nettstedene slik at det blir lett å legge inn metadata riktig.
Om du selv skal legge inn innhold, er riktig bruk av tagger noe vi gjerne lærer deg. Det er ganske enkelt.

Og har du gjort en god «meta-jobb», kommer du høyere opp hos Google. Søker du for eksempel på «Webdesign Bærum», ser du forhåpentlig dette:

google søkeresultat In2it media as
Google foreslår dette om du søker etter «Webdesign Bærum».

Men…

Ingen ting er garantert.
For du får ulike resultater også etter hvor du er. Google antar at du er mest interessert i resultater noenlunde i nærheten.

I tillegg legger de vekt på mye annet, som hvor raskt siden din laster, hvor lette bildene dine er, at du har relevante bilder +++

Det skal vi komme tilbake til.

tips

Praktiske tips om innhold,
nettsteder, videoer
- og litt til

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Dette nettstedet bruker Akismet for å redusere spam. Lær om hvordan dine kommentar-data prosesseres.

Rull til toppen