Ha i bakhodet at det finnes tre typer kostnader:
- Bygging:
Kostnadene til å bygge nettstedet. Da er nettstedet oppe og går, og alt er i orden, i hvert fall akkurat da. - Videre:
Teknisk vedlikehold og påfyll eller justering av innhold. For eksempel kontaktinfo MÅ stemme, og kanskje du vil blogge? - Senere:
Behov kan endre seg, bedriften kan endre fokus eller kundemassen kan etterspørre andre ting enn fra starten – og nettstedet må bygges om
1. Bygging
Dette er den “enkle” delen: Du får et supertilbud med en god pris og slår til. Ingen vits i å betale for mye!
Og forhåpentlig blir det både fint og funksjonelt, attpåtil med innhold og funksjonalitet som slår an blant kundene. Gratulerer!
2. Videre
Men et byggverk må vedlikeholdes, ellers råtner det på rot.
Hvem husker ikke nettsteder med “Work inn progress”, kanskje noen figurer av tannhjul og beskjed om at “dette nettstedet er under utvikling”.
Tenk heller at et nettsted aldri blir ferdig. Det er alltid under utvikling.
Det tekniske er ferskvare; faktisk foregår det et stadig våpenkappløp mellom utviklere og hackere som gjerne vil vise at de har satt verdens mest populære publiseringssystem i kne.
Kort sagt: All programvaren som driver nettstedet må oppdateres jevnlig om du skal sove godt.
Og det betyr: Du trenger en vedlikeholdsavtale. Det koster litt, men er absolutt nødvendig. Var det med i supertilbudet du slo til på?
I tillegg må informasjonen i nettstedet oppdateres slik at den alltid stemmer. (Du har sikkert sett det: Nettsteder med gamle feil eller tekster hvor det står: “Velkommen til kundedag 1. januar 2015! Se hvordan vi følger med i tiden!” Ikke nødvendigvis så tillitsvekkende…)
3. Senere
Tiden går, og du finner ut at nettstedet ikke fungerer lenger. Greit nok at tekstene er utdaterte, men strukturen og innholdet ellers… Nettstedet MÅ bygges om.
Greit, men hvor stor blir jobben? Da er det avgjørende hvordan nettstedet er bygget fra starten – og man får to scenarier:
Du må starte helt forfra. Alt eller mye av innholdet legges inn på nytt.
Det er en svær jobb, og det koster mye penger. (Var det med i supertilbudet?)
Eller:
Nettstedet er laget slik at innholdet kan beholdes, og man flytter bare delene rundt omkring dit det trengs. Ofte må noen mindre, nye elementer legges til, men uansett: Jobben er enkel, rask og billig.
Ja, da, fra starten koster det litt mer å rigge nettstedet slik, men i det lange løp er det MYE billigere.
Én bonus:
En raskere jobb betyr at nettstedet raskt kan fungere optimalt igjen, tilpasset den nye virkeligheten.
Ekstrabonus:
Man slipper å legge inn nye tekniske elementer, noe som gjør faren for tekniske feil minimal.