Vi oppdaterer nettstedet ditt kontinuerlig, men av og til gjør vi noen større sprang enn ellers. Eller vi legger inn en hovedoppdatering av WordPress eller annet.
Da kan det oppstå feil, og derfor bør du se over.
Komplekst
Oppdateringene inneholder ny funksjonalitet eller er forbedringer for å forhindre angrep. (Se gjerne på det som en kontinuerlig stillingskrig mellom utviklere og hackere.) De fleste er ganske små, men de store – for eksempel til en ny hovedversjon (1) – inneholder også oftest store endringer. Og et nettsted består av så mange elementer som virker sammen, at det er umulig å teste seg forbi alle tenkelige og utenkelige problemer.
Sjekk – og si fra
Etter slike oppdateringer ser vi alltid etter om nettstedet ditt oppfører seg normalt. Normalt ser vi ikke noen problemer, men du kan kikk grundigere etter selv: Prøv lenker og knapper og også kontaktskjema, hvis du har det. Send en melding til deg selv, ja.
Og si fra om noe virker unormalt.
Kontakt
Særlig kontaktskjema er viktig å prøvekjøre fordi de kan “henge seg opp”.
Virker det ikke straks, så prøv å slette cachen/bufferminnet i nettleseren din. Her er en oversikt over hvordan du gjør det i akkurat din nettleser.
Virker det fortsatt ikke, si fra, så skal vi se på det straks 🙂
Spør hvis du lurer på noe!
1) Ta WordPress som eksempel: WordPress er selve plattformen nettstedet ditt står på, og i den ligger mye av funksjonaliteten til nettstedet ditt (som å kunne skrive innlegg eller legge igjen kommentarer). De kommer med nye småoppdateringer – for eksempel fra versjon 6.2.1 til 6.2.2 månedlig, men innimellom bygger de inn noe helt nytt (for eksempel en ny metode for å stable opp byggesteinene i nettstedet) – det kan være en oppdatering fra 6.2 til 6.3. DA bør du se over nettstedet for å se om alt fungerer, ja.