Alt det du lurte på om å bygge, ha og drive et nettsted
Ting du bør vite om nettsteder
Fordi et godt nettsted skal være din beste og viktigste medarbeider.
Nettstedet er ditt ansikt utad, det bør gi et godt førsteinntrykk, snakke pent, men realistisk om deg, fortelle ryddig hva du gjør eller kan tilby og selvfølgelig hvordan man lett kan kontakte deg.
Derfor skal ikke nettstedet bare være tiltalende og proft og fungere godt for deg, det skal først og fremst fungere godt for dine kunder – eller de du ønsker å nå.
Et godt nettsted er en billig investering om det gjør det det virkelig skal: Gi resultater.
Ja... hva koster en bil? Fra noen tusenlapper og oppover.
For en liten bedrift er kanskje 10-30.000,- realistisk – det kommer ikke an på hvor mange sider det skal inneholde, men hvor komplisert funksjonalitet det skal ha.
Et komplekst nettsted kan runde 100.000,- kroner eller mer.
Vi leverer oftest nettsteder til en fastsatt pris ut fra en presis beskrivelse, slik at du vet nøyaktig hva du går inn i før du har brukt en krone.
Det er størrelsen det kommer an på. Og hva nettstedet skal gjøre for deg:
- Et enkelt nettsted vil bare ha statiske sider, gjerne en forside om hvem og hva, kanskje et par sider om ulike tjenester dere tilbyr og en kontaktside.Pluss den lovpålagte siden om personvern og infokapsler.
- Et litt mer komplisert oppsett gir deg mulighet til å redigere eller legge inn nytt innhold.
- I tillegg skal kanskje layouten tilpasses spesielt, én type innhold skal kobles mot en annen, eller lister fra for eksempel en blogg, referanser eller utgivelser skal vises på ulike måter på ulike steder. Samtidig skal nettstedet fortsatt være enkelt å bruke.
- Med en nettbutikk, spesialbygde filtre eller søk, - ja, du tar poenget. Bare fantasien setter grenser.
I tillegg
...må nettstedet ha et tiltalende utseende, en logisk struktur og robust teknisk oppbygning som gjør senere ombygging enklest mulig.
Et nettsted må fortelle hvem, hva, hvor, kanskje når og ikke minst hvordan: Det må fortelle hva dere gjør eller kan tilby, og det må fortelle hvordan man kan kontakte dere.
Alt dette kan få plass på én eneste side, men:
Både oversiktlighet og god søkemotoroptimalisering (search engine optimization – SEO) peker mot flere.
I tillegg til en forside er det vanlig med egne sider for
- tjenester/ hva dere kan tilby,
- hvem dere er/ presentasjon av (noen) ansatte,
- en side med eksempler og kanskje
- referanser og dessuten
- en god kontaktside.
- Og så MÅ man ha en side for personvern/ «GDPR» og eventuelt infokapsler/ cookies. Slik informasjon er pålagt ved lov. Vi kan hjelpe.
Ellers?
- Alt som er nyttig å vise frem.
- Det er også vanlig å lage egne «landingssider» for eksempel om man har spesielle tilbud.
Og har man en nettbutikk, baller det fort på seg...
Vi bygger små og mellomstore nettsteder og kan sørge for det aller meste av innhold, også tekstskriving, språkvask, foto og video.
Vi har bygget nettsteder for private, små og mellomstore bedrifter. Vi har bygget enkle, statiske eller dynamiske nettsteder og tilpassede søk. Og nettbutikker med ulike betalingsløsninger.
Store nettsteder bygger vi ikke, slik som statlige etater eller fullblods nettaviser trenger.
Vi forfatter eller rydder tekster, tar og bearbeidet bilder, og vi leverer video.
Og bygger alt på ett rammeverk vi selv har satt sammen.
Svarene er ja, tja og neppe. Vedlikehold er absolutt nødvendig, men ikke så kostbart.
vedlikehold er nødvendig fordi programvaren som driver nettstedet må oppdateres. Siden WordPress ved utgangen av 2022 drev 42 prosent av alle nettsteder i verden, er det et fristende jaktbytte for hackere.
Vi tilbyr vedlikeholdsavtaler der vi oppdaterer alt og dessuten testkjører nettstedet 1-2 ganger i uka. Oppstår det feil (det skjer!) fikser vi det straks.
Fortløpende pleie er viktig; gjør man det i skippertak, da må man endre mye samtidig, og risikoen er svært mye større for at ting bryter sammen.
Vi kan også ordne/ oppdatere alt av innhold.
«Bli nr. 1 på Google» - det er svært vanskelig, men du kan gjøre mye for å klatre høyt.
"Nr. 1 på Google" - før markedsførte mange netteksperter seg med slikt. I beste fall er det en bløff, men man kan gjøre mye for å komme høyt nok: Det du vil er å bli funnet høyest mulig oppe – i hvert fall på første side med søkeresultater.
For å få det til, må du klare flere ting:
- Bruke riktige nøkkelord i tekstene,
- Sette opp tekstene (og nøkkelordene) med riktig «tag» (som titteltype H1, H2 osv), og
- du må oppdatere nettstedet jevnlig.
- Klarer du å lokke til deg mye trafikk, hjelper dette også veldig.
- Og i bunnen av det hele bør du ha et system som gir alle de riktige signalene til Google.
Vi kan hjelpe deg med alt, men du må også regne med å gjøre en jobb selv.
Om du gjør alt riktigere enn andre, konkurrerende netteiere, vil du garantert klatre stadig nærmere nr. 1 på Google.
WordPress er selve kjernen i de fleste nettsteder. Eller - i hvert fall 42 prosent av alle verdens nettsteder ved utgangen av 2022.
WordPress ("WP") er et publiseringssystem – et "content management system" eller CMS, som opprinnelig ble utviklet for enkle blogger. I dag er det utviklet til å takle nær sagt alt; blant annet bruker flere av verdens største aviser WP i sine nettutgaver.
Systemet gjør det mulig for deg å legge ut tekst, bilder, video, lyd, - hva som helst. Wordpress er «open source», noe som betyr at titusenvis har bidratt til utviklingen.
Plugger – også kalt plugins eller innstikk
Disse gir WP ekstra funksjonalitet, som bildegallerier, backupløsninger, spamfiltre, utviklerverktøy og mye annet.
Både WP og pluggene må oppdateres fortløpende for å fungere trygt.
Ja og nei. Nei fordi vi bare har brukt vanlig tilgjengelig hyllevare, velprøvde deler som alltid fungerer. Ja fordi kombinasjonen er ganske smart.
Fordeler:
Det er enkelt å endre eller legge inn nytt innhold selv – og få det vist på riktig sted og riktig måte.
Når nettstedet etter hvert skal bygges om, er det svært enkelt. Layouten kan endres fullstendig uten å legge inn innholdet på nytt; hos andre betyr slikt gjerne en fullstendig og kostbar ombygging.
Med andre ord: Enkelt å bruke, enkelt å endre, og du slipper unødvendig store utgifter i fremtiden.
Ulemper?
Det koster litt, men bare litt mer å gjøre fremtiden enklere.
Tenk på det: Hvorfor la kostbare proffer bygge badet ditt når naboen klarte det selv?
Joda, nabogutten kan kanskje også sette opp et nettsted kjapt og nesten gratis. Men skal du ha noe som faktisk fungerer og varer, som ikke springer lekk eller kortslutter, lønner det seg å leie inn fagfolk. Kanskje kan nabogutten heller ta vedlikeholdet etterpå.
Det handler om å få noe som fungerer skikkelig både for kundene dine og deg, et nettsted med riktig informasjon, struktur og funksjonalitet, et nettsted som ikke bryter sammen, ikke hackes, som enkelt kan bringes tilbake om noe likevel skulle skje - og som er lett å oppdatere og vedlikeholde.
PS
Husk at nesten alle nettsteder skal bygges om en gang. Gjør man det riktig fra starten, sparer man mye tid og penger når den dagen kommer. Se punktet over.
Vi tror svaret er enkelt: Av de samme grunnene som våre nåværende kunder har blitt med oss år etter år:
- Ryddige prosesser: Vi planlegger og bygger i tett dialog – online (men lukket for andre) så du kan følge med, korrigere eller vurdere forslag.
- Grundig oppfølging, inkludert oppdateringer og løypemeldinger du selv ikke har tenkt på at du ønsket. Dette gjelder både ved bygging og vedlikehold.
- Gode råd: Vi tenker praktisk og hjelper deg å finne de løsningene som faktisker best for deg.
- Nøkterne priser. Du betaler ikke mer enn du absolutt bør. Støter vi på et problem, betaler du ikke for det om vi må forske frem en løsning. (Ingen kan alt. Vi innrømmer det. Samtidig har vi aldri blitt stående fast.)
- Et smart rammeverk. (Viktigere enn du tror!) Vi har satt sammen ett fast, fleksibelt og smart system av velprøvde komponenter som gjør nettstedene våre
- raske og tiltalende
- ...både på mobil og store skjermer
- enkelt for deg å redigere
- enkle å bygge om (koster mye mindre når du kommer så langt), du trenger heller ikke legge inn innhold på nytt - Vi har vært i bransjen siden forrige århundre. Erfaring med WordPress siden 2006. Ett av nettstedene vi fortsatt driver, bygde vi første versjon av, i håndkodet html, i 1999.
Da trenger nettstedet oppfølging og kjærlighet.
Oppfølging i form av teknisk vedlikehold. Uten det vil det etter hvert halte og så bryte sammen, kanskje også bli hacket. Jevning vedlikehold er en nyttig og billig investering (se eget punkt over).
Kjærlighet kan du selv gi ved å legge inn nytt innhold. Skriv blogg eller hold det i hvert fall oppdatert. Jo bedre du gjør jobben, jo lettere vil andre også finne deg. (En forutsetning er uansett at oppsettet for søkemotoroptimalisering / SEO er i orden - se eget punkt over.)