Kort sagt: Et nettsted blir aldri ferdig, eller bør ikke bli det. Innhold, oppdateringer og teknisk vedlikehold er viktigere enn mange forstår når de setter i gang med tanken: "Jeg trenger bare et lite og enkelt nettsted".

Ikke glem at nettstedet ditt også er ditt ansikt utad.
Et nettsted som åpenbart ikke er oppdatert på lenge, gir et dårlig inntrykk. Rimelig selvsagt.
Hvis det er et tomt felt der det skulle vært et bilde, likedan.
Eller om nettsiden er helt blank…

Slikt skjer, feil oppstår, og derfor trengs ettersyn og vedlikehold:

Spør en venn: Grusomt eller bare rotete design er også gode grunner til å få hjelp med nettstedet ditt. Her «The Afterlife», som også byr på masser av blinking og animasjoner man bare vil bort fra.

Følg med

Stikk innom nettstedet ditt, helst daglig, og – viktig: Bruk ulike dingser. Ser den bra ut både på PCen, mobilen og nettbrettet ditt?

Klikk rundt, og bla rundt: Test lenker og rull deg ned, så ser du eventuelle feil også for eksempel i footern (det er bunnen på nettsiden, det, som gjerne er lik på alle sider, med adresse og annen kontaktinfo).

Og sjekk om kontaktinfo fortsatt er riktig, ja.

Nytt innhold – og blogg?

I tillegg må nettstedet selvfølgelig(?) også oppdateres med…

  • nye varer
  • kontaktinfo (Nevnt allerede? Den MÅ stemme.)
  • nye ansatte
  • nyheter eller prosjekter dere er stolte av
  • viktige meldinger om drift eller stengning osv.
  • kontaktinfo (ok, du tar poenget, men du har kanskje også sett nettsteder med en kontaktperson… som du ikke får kontakt med fordi vedkommende sluttet i forfjor)

Og: Mer daglige oppdateringer, som i en blogg – slik vi har fortalt om her…

Teknisk vedlikehold

…og I tillegg MÅ nettstedet vedlikeholdes teknisk. Programvaren som driver de fleste moderne nettsteder må holdes oppdatert. Funksjonalitet må sjekkes og fikses (er du feks sikker på at kontaktskjemaet deres fungerer? – eller går meldingen til den kontaktpersonen som har sluttet 🙂 Og man må kunne «rulle tilbake» nettstedet om noe plutselig klikker.

Ikke tenk «det skjer ikke hos oss», for det skjer stadig vekk. Nettsteder er skjøre.

Gjør en avtale med noen kompetente til å holde alt i gang. Det koster fra noen hundrelapper i måneden; det er MYE mindre enn det tapt salg og frustrasjoner vil tynge deg. Vi gjør slikt arbeid for mange allerede, men det viktigste er ikke å bruke oss, bare at de vet hva de gjør. (Det betyr feks å ha skikkelige systemer for styring, backup, for å stanse spam-kommentarer – og helst oppdage og fikse det straks om nettstedet går ned.)

I tillegg kan nettstedet bli hacket, selv hos «ubetydelige» dere, men det skal vi komme tilbake til.

tips

Praktiske tips om innhold,
nettsteder, videoer
- og litt til

Rull til toppen